Problemen met huiswerk maken: wat vinden jongeren zelf?

Problemen met huiswerk maken: wat vinden jongeren zelf?

 

Bijna elke ouder weet dat het lastig is om hun puber aan het huiswerk te krijgen. Goedbedoelde tips als ‘maak een planning!’, ‘begin op tijd!’,  ‘als je je huiswerk gemaakt hebt, mag je op de tablet/Netflix/Playstation’ lijken vaak aan dovemansoren gericht: kan niet, wil niet, lukt niet, geen zin, ben moe, tot ziens.

Forumdiscussies
Voor een volwassene lijkt het allemaal zo eenvoudig, plannen en iets ook daadwerkelijk doen, maar voor pubers blijkt het keer op keer lastig. Tijd om eens uit te zoeken wat ze er zelf van vinden.
Op het forum van scholieren.com zijn talloze discussies te vinden die over dit onderwerp gaan. De scholieren zelf zitten er dus vaak ook mee. Zo stelt een forumbezoeker:

Heeft iemand tips als je veel huiswerk heb maar de motivatie er niet voor heb om het te maken. Ik weet wat de gevolgen zijn en ik voel me er ook schuldig over maar steeds als ik wil beginnen met mijn huiswerk dan denk ik geen zin in, of word ik afgeleid door de computer of iets anders. Allerlei soorten tips zijn welkom (mits ze helpen ) .”

Een andere leerling zegt:

“Goeie topic!! k heb zelf ook dit Probleem.. En ik vind het ONZETTEND jammer!! Want het is zonde van m’n tijd..Ik ben echt verslaafd aam Internet/Computer.. en huiswerk maken vind ik nooit leuk! Ik heb wel een tip voor je maar ik weet niet of het kan helpen.Houd een wedstrijdje met je klasgenoot.. stel als zij hoge cijfers haalt..probeer dat jij een nog hoger cijfer haalt. zodat je haar/hem inhaalt lolz.. zo kan het ook. & k vind zelf huiswerk niet zo belangrijk..k vind leer werk veel belangrijker want daarvoor krijg je een cijfer!”

Weer een volgende heeft er ook last van en ziet geen uitweg:

“Dat is waar wat je zegt maar voel me ook zelf schuldig aangezien ik mijn tijd onnodig aan het verspillen aan bv anime bekijken , app , telefoneren enzovoorts. Ik negeer het gewoon maar ik krijg later wel een schuldgevoel er door maar ja hoe kan ik het oplossen meer discipline of iets dergelijks? Tja ik vrees dat dit een viceuze cirkel gaat worden als er geen oplossing komt.”

Is huiswerkbegeleiding nuttig?
Voor veel pubers vormt juist het beginnen aan huiswerk een probleem. Toch beseffen ze dat huiswerk maken en leren voor een toets belangrijk is. Zelf beginnen lijkt echter onmogelijk. Biedt huiswerkbegeleiding of een huiswerkklasje dan de oplossing? Op het eerste gezicht lijkt het nuttig, het huiswerk wordt gemaakt, toch? Maar nee. Even terug naar scholieren.com. In een blog beschrijft Rutger zijn routine:

“Zo blijk ik totaal te trippen als ik twee uur lang opgesloten zit in een lokaal. Ik kan niet alleen maar koekjes eten en doen alsof ik huiswerk maak. Al kan dat trippen juist stimulerend werken: als ik nú opschiet, mag ik snel weg. Na zo’n middag TL-buizen staren (hee, ik ben niet altijd gemotiveerd, sorry), voelt het echter heerlijk om de school te verlaten met het idee dat je thuis urenlang Oprah Winfrey en As The World Turns kunt gaan kijken.”

Kortom: Huiswerkklas = tl-buis-staren. Je mag weg als je huiswerk af is (of: overgeschreven van je buurman of het antwoordenboekje), of als het 5 uur is. Niet echt een grondige manier van huiswerkbegeleiding dus. Huiswerkbegeleiding in Haarlem is op precies deze manier erg vaak te vinden, maar is ook iets waar Bureau Klaar niet in gelooft. Net als specifieke bijles, dus voor één vak. Je helpt een leerling met wiskundesommen, maar je zorgt niet dat de andere problemen op worden gelost. Je geeft ze vis, geen hengel.

Methodes aanleren
Bij Bureau Klaar gaan we veel verder dan alleen maar onder begeleiding huiswerk maken. We leren de leerling doelen stellen, plannen en organiseren en ook studievaardigheden worden aangeleerd; hoe maak je een samenvatting, hoe leer je het beste woordjes, enz. Ondertussen werken we ook aan mogelijke sociaal-emotionele problemen, zoals perfectionisme en faalangst, zodat de leerling er ook op de lange termijn iets aan heeft.  Dat zit allemaal in het Beter leren! traject.

Niet over één nacht ijs
Het aanleren van deze vaardigheden en het werken aan sociaal-emotionele problemen kost tijd. Het is niet mogelijk om in een paar dagen of weken een ongemotiveerde en ongelukkige puber om te toveren in een zeer gemotiveeerde en uiterst tevreden kind. Die tijd verdient een kind en die tijd nemen we dan ook. Zonder tl-buis-staren.